Czy zastanawiało Cię kiedyś pytanie ile tak na prawdę kosztuje radio internetowe? W tym artykule postaram się przybliżyć i opisać wszystkie wydatki, na które należy zwrócić uwagę.
Radio internetowe wbrew pozorom tanim hobby nie jest. Samo założenie może kosztować nas już 500zł, a w porywach nawet i ponad 1000zł.
Nie wspominając już o miesięcznym utrzymaniu takiej stacji - ludzie, licencje, serwery - optymistycznie patrząc około 600zł.
Strona internetowa
Strona internetowa to pierwsza rzecz, jaką widzi użytkownik, który chce posłuchać radia. Tak więc na tę część stacji pieniędzy żałować nie warto, gdyż od oceny użytkownika zależy, czy zdecyduje się kliknąć w przycisk "SŁUCHAJ", bądź też nie.
Dobra strona, to taka, która jest intuicyjna i prosta, ale za razem estetyczna. Koszt witryny zależy od osoby, która ją przygotuje, a także od stopnia zaawansowania. Mała stacja nie potrzebuje wbudowanych systemów społecznościowych, blogowych i tym podobnych, prosty system newsów i forum wystarczy. Innym kryterium jest system, który wykorzystamy na stronie. W zależności od tego, czy jest to prosta strona ze stałą zawartością, drobny system newsów, czy rozbudowany system artykułów i zarządzania treścią, ceny będą rosły.
Najtańszą stronę możemy dostać już za niecałe 100zł, jednak witryna, która przykuje uwagę użytkownika będzie warta o wiele więcej. Całkowity koszt porządnej witryny waha się w granicach 300zł - 500zł.
O tym jak powinna wyglądać doskonała witryna radia napiszę w osobnym artykule.
Serwer radiowy
Cennik tejże usługi również jest ogromnie zróżnicowany, w zależności od technologii jaką wykorzystamy. Najprostsze serwery ShoutCast i IceCast można wynająć w specjalnych firmach za kilka złotych miesięcznie. Usługa dla 50 słuchaczy waha się od 20zł - 50zł, a czynnikiem, który różni ceny są parametry usług, np. jakość dźwięku.
Większe projekty jednak powinny zaopatrzyć się w serwery dedykowane, czyli osobne maszyny w specjalnej serwerowni, podpięte do mocnego łącza. Wynajęcie takiego serwera, w zależności od parametrów maszyny, to od 250zł do nawet 1000zł miesięcznie. Najtańsze maszyny są jednak w stanie utrzymać sporą liczbę słuchaczy - nawet około tysiąca. Serwery powinno się aktualizować wraz ze wzrostem popularności radia.
Jest jeszcze jedno rozwiązanie - serwer VPS, który w rzeczywistości jest podzielonym na kilka osób serwerem dedykowanym. Koszt wynajęcia takiej maszyny waha się od 30zł - 100zł. Jednak w przypadku tej usługi należy uważać na ograniczenia łącza i transferu, ponieważ często są bardzo niskie i mogą ograniczać stację.
Legalizacja i licencje
Jeżeli planujemy prawdziwy biznes związany z mediami internetowymi warto założyć w tym celu działalność gospodarczą, ułatwia to znalezienie potencjalnych sponsorów, czy nabywców reklamy. W związku z założeniem działalności wiąże się sporo kosztów i roboty papierkowej w urzędach oraz obowiązek odprowadzania opłat do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Dodatkowo, aby działać legalnie jesteśmy zobowiązani do opłacenia praw autorskich, których koszty to około 500zł miesięcznie za 100 słuchaczy. Dokładny rozkład kosztów jeśli chodzi o licencje dostępny jest tutaj: http://istacje.pl/poradniki/38-radio-internetowe-a-licencja.html
Dodatkowo dochodzą ceny płyt z muzyką. Najtańsze legalne nośniki w postaci CD można nabyć już za 5zł (Promocja w Hipermarkecie), jednak standardowa cena to około 25zł do nawet 50zł. Możemy również zaopatrzyć się w pliki MP3 zakupione w sklepie internetowym (np. eMusic.com).
Promocja i marketing
Wiele małych stacji całkowicie pomija ten punkt, tłumacząc, że właściciel sam może zająć się promocją stacji. Niestety, nic bardziej mylnego. Promocja radia internetowego to nie lada wyczyn, a tym bardziej czasochłonny. Należy zacząć od pozycjonowania strony - 200zł do nawet 1000zł miesięcznie. Pozycjonowanie to zabieg, dzięki któremu strona internetowa stacji będzie wysoko w rankingach wyszukiwarek (Google, Netsprint) na popularne frazy, co przekłada się na większą liczbę odwiedzających naszą stronę.
Warto zaznaczyć, że 80% polskiego ruchu internetowego pochodzi właśnie z wyszukiwarki Google, dlatego nie warto żałować na to pieniędzy. Jednak, aby pozycjonowanie było skutecznie strona powinna być systematycznie aktualizowana o wartościowe treści, takie jak newsy czy artykuły o tematyce zbliżonej do radia. Pisanie owych zajmuje sporo czasu i często lepiej zlecić to jakieś osobie. Koszt tego rozwiązania waha się od 5zł do 10zł za artykuł o długości 1000 znaków.
Mówią "reklama dźwignią handlu", nie inaczej. Również powinniśmy uwzględnić w naszym budżecie miejsce na reklamę. Dobrym rozwiązaniem jest wykupienie boksów reklamowych w wyszukiwarce Google, gdzie jesteśmy rozliczani wg. kliknięć w naszą reklamę, kosztuje to od 10gr do 50gr za każde kliknięcie, z zaznaczeniem, że minimalna kwota przeznaczona na reklamę w Google wynosi 40zł (tak mówi regulamin)
Jest jeszcze opcja, by zakupić odsłony naszego bannera w jakimś popularnym portalu - od 10zł do 60zł za 1000 wyświetleń bannera.
Czynnik ludzki
Wśród stacji radiowych panuje trend, by nie płacić prezenterom, ponieważ grają oni dla przyjemności i trele morele. Prawda, zawsze jest to jakiś prestiż dla prezentera, że gra w dobrej stacji, jednak aby utrzymać go na długo w naszych szeregach oraz sprawić by nie chciał nas opuścić może być trudno, a pomoże w tym niewątpliwie drobna wypłata.
Pamiętajmy jednak, że w przypadku obrotu pieniędzmi jesteśmy zmuszeni do rozliczania się z Urzędem Skarbowym oraz udokumentowania wypłaty.
Warto również zadbać o dobrego grafika i informatyka, którzy są w miarę dyspozycyjni i mogą pomóc w każdej chwili.
Studio
Ostatni punkt chciałbym poświęcić na rzecz, o której wiele z Was może tylko pomarzyć, ponieważ jest to opcja przeznaczona dla ogromnych stacji, które są w stanie utrzymać się z własnych dochodów oraz takich, które działają dość długo na rynku i mają zadowalającą słuchalność.
Studio trzeba wynająć lub wybudować. Można również ulokować je w domu, jeśli komuś nie przeszkadza muzyka, bałagan i grom odwiedzających ludzi. Koszt wynajmu nawet najmniejszego pomieszczenia jest spory, zależy od aktualnej sytuacji na rynku, lokalizacji i paru innych czynników.
Studio trzeba również przygotować, aby nie przepuszczało dźwięków z zewnątrz, a przynajmniej izolowało ich część do takiego stopnia, by nie zakłócać spokoju i ciszy w eterze. :)
Studio należy również wyposażyć w sprzęt audio wizualny, komputery, odtwarzacze. To wszystko kosztuje, a ceny takiego studia liczy się w dziesiątkach, a czasem i w setkach tysięcy złotych, dlatego też nie skupiamy się zbytnio na tej części. Zależy mi tylko byście wiedzieli, że radia internetowe również posiadają studia.