W tym artykule postaram się dość obszernie opisać temat nadawania sygnału nie internetowego, ale radiowego - takiego z prawdziwego zdarzenia.
Koncesja
Koncesja na prowadzenie działalności nadawczej jest dokumentem wydawanym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. W praktyce procedura otrzymania koncesji nie wygląda tak prosto. Na początku musimy zgłosić się do KRRiT z informacją o chęci rozpoczęcia nadawania, kolejno KRRiT informuje o tym UKE - Urząd Komunikacji Elektronicznej, który sprawdza informacje o obszarze, na którym chcemy nadawać ustalając możliwe do przydzielenia częstotliwości. Informacje o nich, bądź braku możliwości nadawania na określonym terenie odsyła do KRRiT, które uruchamia konkurs na częstotliwość. Mimo, że to my zgłosiliśmy chęć nadawania, może okazać się, że częstotliwość zostanie przydzielona dla innej stacji.
Więcej informacji o przydzielaniu koncesji na naziemne rozpowszechnianie sygnału można przeczytać na stronie KRRiT - przyznawanie i rozszerzenie koncesji na rozpowszechnianie naziemne.
Koszt udzielenia koncesji liczony jest następującym wzorem i jest zależny od ilości odbiorców na danym terenie.
- Do 500 000 odbiorców: L x (29 + 16 x K)
- Od 500 000 do 5 milionów: L x (857 + 31 x K)
- Powyżej 5 milionów:L x (2286 x 31 x K)
gdzie L oznacza liczbę lat, na które zostaje przydzielona koncesja, a K oznacza liczbę mieszkańców obszaru w pełnych dziesiątkach tysięcy.
Opłaty licencyjne
W przypadku stacji radiowej tabela opłat prezentuje się zupełnie inaczej, niż w przypadku stacji internetowej. Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić, to skontaktować się z każdym ze stowarzyszeń osobno w celu omówienia szczegółów. Dla każdej stacji opłaty te są inne, zależne od wielu czynników. Najważniejsze z nich to:
- Miesięczna liczba godzin nadawania sygnału
- Ilość utworów objętych prawami autorskimi w stosunku do miesięcznego czasu antenowego
- Liczba odbiorców na obszarze objętym nadawaniem
- Źródło finansowania stacji